דרכון פורטוגלי – למה כדאי ואיך עושים זאת נכון?

מוערך כי עשרות אלפי ישראלים הגישו בקשה לאזרחות פורטוגלית השנה ואלפים כבר קיבלו כזו. מעל מיליון ישראלים עדיין זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית. בניגוד למדינות רבות אחרות המשויכות לאיחוד האירופי, פורטוגל מאפשרת כעת, לראשונה, הוצאות אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי גם ליוצאי מדינות מזרח אירופה והבלקן, כמו מצרים, לוב, מרוקו, יוון, תורכיה, ורבות נוספות.

בשנת 2015 אושר בפורטוגל תיקון לחוק האזרחות, המאפשר ליהודים שהם צאצאים של מגורשי פורטוגל להוציא אזרחות פורטוגלית בהליך מהיר ובהקלות משמעותיות. כל מי שעובר את ההליך הבירוקראטי בהצלחה ומקבל אזרחות פורטוגלית – יכול להוציא דרכון פורטוגלי ולהשתמש בו במהלך השהות בחו"ל, כאזרח פורטוגלי לכל עניין.  מכיוון שפורטוגל שייכת לאיחוד האירופי, האזרחות הפורטוגלית מעניקה לישראלים שיקבלו כזו את שלל ההטבות של דרכון אירופאי. מי זכאי להוציא דרכון פורטוגלי? מה היתרונות המשמעותיים של בעלות על דרכון מטעם אחת ממדינות האיחוד, וכיצד ניתן להוציא דרכון פורטוגלי במהירות ובהליך נטול מורכבויות וסיבוכים? כל המידע שחשוב שתדעו – לפניכם.

נשמח להציע לכם ליווי כולל ומקצועי בתהליך הגשת הבקשה שלכם לאזרחות ודרכון פורטוגלי, מתחילתו ועד שתקבלו את תעודת הלידה הפורטוגלית שלכם.

אם גם אתם מעוניינים לבדוק את זכאותכם לדרכון פורטוגלי – פנו אלינו, ונשמח לספק ליווי וסיוע מקצועיים שיקדמו את ההליך כזה:

מי זכאי להוציא דרכון פורטוגלי?

בשנת 1492 (סוף המאה ה – 15), החלה ספרד בגירוש היהודים שחיו במדינה. חלק ניכר מהיהודים מגורשי ספרד עבר להתגורר במדינה השכנה פורטוגל – וזמן לא רב לאחר גירוש ספרד, גורשו היהודים גם מפורטוגל, או שנאלצו לסגל לעצמם (לפחות כלפי חוץ) את אורח החיים הנוצרי. יהודים שנתפסו מקיימים מצוות מהמסורת היהודית נענשו קשות, גורשו באופן מיידי וללא נכסיהם ואף הוצאו להורג. היהודים נאלצו לעזוב את פורטוגל כשהם משאירים את הרוב הגדול של רכושם מאחור, והם היגרו למדינות מזרח אירופה והבלקן.

כאמור, בשנת 2015 הועבר תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי, המביא עימו צדק היסטורי. על פי אותו תיקון לחוק, כל הצאצאים של משפחות היהודים שגורשו מספרד ו/או פורטוגל, זכאים לקבל בחזרה אזרחות פורטוגלית בשם אבות אבותיהם, בהליך מקוצר ובסיכויי הצלחה גבוהים. מי שעומדים בתנאי הסף המינימאליים מוזמנים להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית ולדרכון פורטוגלי.

עוד לפני תחילת ההליך, מומלץ לבדוק זכאות לדרכון פורטוגלי. הזכאות תינתן למי שעומד בתנאים הבאים:

  • יהודי
  • בן 18 ומעלה
  • ללא עבר פלילי
  • קיבל אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל לפיו הוא אכן צאצא של משפחות המגורשים

אישור הקהילה היהודית

התשתית לבקשת אזרחות פורטוגלית באישור הקהילה המקומית בפורטו או בליסבון בנוגע לשורשי המשפחה של המבקש ביהדות ספרד או פורטוגל. את האישור הנדרש ניתן לקבל בכמה דרכים, הנה עיקרי הדברים:

  • שם המשפחה: רשימה ארוכה מאוד של שמות משפחה אופייניים למשפחות המגורשים פורסמה זה לא מכבר. בין שמות המשפחה המופיעים ברשימה: אבוהב, אבוטבול, אטיאס, בוקובזה, בכר, גואטה, דיין, הרוש, וקנין, חג'ג', יפה, לוי, מזרחי – ועוד רבים, רבים נוספים. מי ששם המשפחה המקורי שלו מופיע ברשימה – כבר מתחיל את תהליך קבלת האישור ברגל ימין; אולם גם מי ששם משפחתו שונה מאלה המופיעים ברשימה הארוכה יכולים בהחלט לקבל אזרחות פורטוגלית.
  • כתובה ממוצא ספרדי של בני משפחה
  • שימוש בשפת הלדינו על ידי בני המשפחה
  • המלצה כתובה מרב מקומי המעידה כי המבקש מקיים אורח חיים שמתאים למסורת היהודית מספרד או פורטוגל

את הבקשה לאישור הקהילה היהודית בפורטוגל יש להגיש בצירוף מסמכים נדרשים, וניתן להגישה בעברית.

לאחר קבלת האישור מטעם הקהילה היהודית בפורטוגל, יש להגיש בקשה להנפקת אזרחות פורטוגלית בצורה מסודרת ובהתאם לקביעות החוק המקומי. מומלץ בחום להיעזר באנשי מקצוע להנפקת האזרחות הפורטוגלית! צוות מקצועי ומנוסה יסייע בהגשת המסמכים המתאימים, זירוז הטיפול בפניה שלכם, ויפחית באופן דרמאטי את הסיכוי לקבלת סירוב להפקת אזרחות פורטוגלית.

עד כמה כדאי לפעול לקבלת אזרחות פורטוגלית?

כאמור, פורטוגל שייכת ל – 28 מדינות האיחוד האירופי. מדינות האיחוד האירופי חתומות על הסכם תנועה חופשית של אזרחים, סחורות, שירותים ומידע בין המדינות – ומדובר ביתרונות משמעותיים עבור מחזיקי דרכון פורטוגלי. הנה כמה מהיתרונות מהם תוכלו ליהנות לאחר שתנפיקו את האזרחות הפורטוגלית והדרכון הפורטוגלי שלכם:

אזרחות פורטוגלית לילדים

מי שקיבל אזרחות פורטוגלית רשאי להוריש את הזכות לילדיו, אשר מתוקף חוקים מקומיים אחרים, יוכלו להנפיק אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי בקלות יתרה. ילדים שנולדו לאזרח פורטוגלי (כלומר, לאחר שהבקשה אושרה) – הם באופן אוטומטי אזרחים פורטוגלים.

האם כדאי לפעול במהרה כדי להשיג אזרחות פורטוגלית?

במהלך שנת 2019 הוגשו אלפי בקשות של ישראלים לקבלת אזרחות פורטוגלית, מי שהגיש את הבקשה בצורה לא מקצועית נאלץ להתמודד עם סירוב שאולי היה אפשר למנוע, לו הגשת הבקשה היתה מבוצעת בצורה מקצועית. תהליך אישור הבקשה לאזרחות פורטוגלית הינו תהליך לא קצר, במהלכו לעיתים מתבקשים מגישי הבקשה להגיש מסמכים שכבר הוגשו, לתרגם חומרים או לאשרם נוטריונית, ועוד. כך, בצינורות הבירוקרטיה הפורטוגלית ממתינות אלפי בקשות לאישור או טיפול נוסף, ורבות מהן נדחות.

בספרד, הועבר התיקון לחוק המאפשר הוצאת דרכון ספרדי לישראלים צאצאי מגורשי ספרד עם הגבלת זמן. בתחילה, אושר התיקון החוק לשנתיים ולאחר מכן הורחבה תקופת האישור בעוד שנה אחת. התיקון לחוק הפורטוגלי ניתן ללא הגבלת זמן, אולם חשוב לדעת כי התיקון לחוק המאפשר לישראלים שיכולים להוכיח כי הם צאצאי מגורשי פורטוגל להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית – עלול להתבטל ללא התראה מוקדמת. כרגע אין תחזית לביטול התיקון לחוק וביחד עם זאת, גם בפורטוגל מדברים על כך שישראלים רבים עלולים לנצל את הפרצה שנוצרה כתוצאה מן התיקון לחוק, ולהגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית אף אם הם לא צאצאים למשפחות מגורשי פורטוגל הלכה למעשה.

כיצד תוכלו להבטיח טיפול יעיל, מהיר ומדוייק בבקשה לאזרחות פורטוגלית?

ישראלים רבים משקיעים זמן ומשאבים נוספים בתהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית, כמו גם אזרחות מדינות אירופה האחרות על פי מוצאם והאפשרויות העומדות בפניהם. הסיבות לכך מרובות, אולם חשוב להזכיר את "תעודת הביטוח" שמחזיקי אזרחות נוספת מחזיקים בה, עם דלתות רבות הנפתחות בפניהם – דלתות שאינן פתוחות בפני מי שיש לו רק אזרחות ישראלית. המצב הביטחוני המתוח בישראל ואפילו המצב הפוליטי המעורער גורמים לכך שיותר ויותר ישראלים נהנים מן הידיעה כי יש להם מפלט, אפשרות לעבור להתגורר במדינה אחרת כאזרחיה לכל דבר ועניין.

מי שמעוניינים להתחיל בתהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית – ובפרט לאור הלחץ ההולך וגובר עם מספרים גדלים והולכים של ישראלים שמגישים בקשות כאלה – חשוב שיוודאו כי הם מגישים את הבקשה שלהם להנפקת אזרחות פורטוגלית באופן שיקדם את ענייניהם בצורה הטובה ביותר. על כן, נמליץ לבחון ראשית את הסיכויים לזכאותכם. בחינה כזו מסופקת על ידי החברות העוסקות בסיוע מקצועי ואיכותי להנפקת אזרחות פורטוגלית – ובדרך כלל ללא עלות כספית. התחילו בבדיקת הסיכויים לזכאותכם להוצאת כזו אזרחות – ותוכלו לקבל הערכה מקצועית לא רק בנוגע לסיכוייכם לקבל האזרחות אלא גם בנוגע למסמכים שתצטרכו להפיק ולמהות התהליך.

בהמשך התהליך, תתבקשו לאסוף מסמכים כמו תעודות לידה ונישואין, תעודות יושר, עץ שורשים ומשפחה, כתובות ומסמכים רבים נוספים שיש בכוחם להעיד על קשר משפחתי למשפחות מגורשי פורטוגל. את המסמכים יש להגיש בחלקם בפורטוגזית או בספרדית – ליווי מקצועי בדרך אל האזרחות הפורטוגלית הנכספת יסייע בהגשת תיק מסמכים שיזרז את הטיפול בבקשתכם ויגדיל משמעותית את הסיכויים לתהליך חיובי, יעיל ומהיר.

כמה עולה להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית – וכיצד להימנע מטעויות שיגרמו לאובדן כספים וזמן יקר

הגשה עצמאית של בקשה לאזרחות פורטוגלית צפויה לעלות בין 4,000 ל – 8,000 ₪. בתהליכים לא מקצועיים, אתם עלולים להיתקל בקשיים שתתקשו לפתור ללא עלויות נוספות, כמו למשל סיוע מקומי בפורטוגל בהתמודדות עם בקשות חדשות מהרשויות, צורך בסיוע משפטי או נוטריוני, ועוד. התוספת לעלות בסיוע בחברה מתמחה הינה בסדר גודל של עוד כ – 5,000 ₪, סכום זה מבטיח כי תיק הבקשה שלכם יוגש באופן מקצועי שיאפשר טיפול זריז בבקשה, וכי כל בקשה נוספת למסמכים, תרגומים, אישורים וכיוצא בזה – יטופלו במקצועיות ובמהירות, לעיתים אפילו באמצעות צוותים מקצועיים ומקומיים הממוקמים בפורטוגל.

הבחירה להיעזר בארגון מקצועי ומיומן בהגשת בקשה לאזרחות פורטוגלית היא כיום חשובה במיוחד, עם אלפי בקשות לאזרחות פורטוגלית שהוגשו מטעם ישראלים ושהטיפול בהם מעוכב. בשל העומס הגובר והולך על הרשויות בפורטוגל בטיפול בבקשות של ישראלים – הגשת תיק מסודר ומקצועי תבטיח טיפול מיטבי בהגשת הבקשה שלכם. כך תבחרו גוף מקצועי שיטפל בבקשה שלכם לאזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי:

  • בחרו בחברה המתמחה בליווי ספציפית בפורטוגל
  • בחרו בחברה גדולה ובעלת וותק, שיש מאחוריה כמות נכבדת של הצלחות בהגשת בקשות (שאושרו) לאזרחות פורטוגלית
  • בחרו בחברה בעלת חוסן כלכלי, שיאפשר טיפול גם במקרים חריגים ובבקשות נוספות בתיק שלכם ללא עיכובים או תוספת בתשלום
  • בחרו בחברה שיש לה שירות לקוחות מהיר ואיכותי
  • העדיפו חברה שיש לה נציגות גם בפורטוגל, עם העדפה לנציגויות ליד הקהילה היהודית, בליסבון או בפורטו

בשלב מסויים תבקש החברה שתלווה אתכם חתימה על ייפוי כוח, שיאפשר לבאי כוחה לבצע את הליך הגשת המסמכים והבקשה בשמכם בפורטוגל. וודאו כי החברה מתחייבת ללוות אתכם ללא עלויות נוספות עד לסיום ההליך. בחברות שיש להן ניסיון עתיר בהגשת בקשות לאזרחות פורטוגלית – ידעו לקחת בחשבון את כל המורכבויות שעלולות לצוץ במהלך הדרך, לתמחר את התהליך באופן מדוייק ולכלול סעיפים שיאפשרו תוספות במחיר במידת הצורך, מראש.

אזרחות פורטוגלית – התהליך מתחיל עכשיו

כאמור, קשה לצפות מראש אם או מתי יבחרו הרשויות בפורטוגל לבטל את התיקון לחוק ולהפסיק את תהליכי ההנפקה הנוחה של אזרחות פורטוגלית עבור ישראלים שיוכיחו קשר לצאצאי מגורשי פורטוגל. על כן – מוטב להתחיל כעת בתהליך הבדיקה הראשונית ולבחור חברה מקצועית, וותיקה ובעלת ניסיון ספציפי שתלווה אתכם בתהליך הבקשה לאזרחות פורטוגלית. צרו עימנו קשר כעת – ונשמח להציע לכם ליווי כולל ומקצועי בתהליך הגשת הבקשה שלכם לאזרחות ודרכון פורטוגלי, מתחילתו ועד שתקבלו את תעודת הלידה הפורטוגלית שלכם.

על הכותבת

שירי ברק

שירי ברק

כותבת תוכן כבר קרוב ל20 שנה, מתמחה בעולמות התיירות והפנאי מומחית באיתור דילים, טיסות ומכירה את כל היעדים כמו מקומית