אזרחות פורטוגלית – מי זכאי, איך מגישים בקשות והאם היא עדיפה על פני אזרחות ספרדית?

במהלך שנת 2019, מוערך כי מעל 10,000 ישראלים הגישו בקשה לדרכון פורטוגלי, ועוד אלפי ישראלים הגישו בקשה לאזרחות ודרכון ספרדי. לפני כשלוש שנים פרסמה ממשלת ספרד תיקון לחוק האזרחות, המאפשר לצאצאי המשפחות של מגורשי ספרד להגיש בקשה לאזרחות ספרדית תוך הקלות משמעותיות בהליך ובתנאים. זאת, על מנת לתקן עיוות היסטורי שנגרם לפני מעל 500 שנים, במהלכו מוערך כי מעל 300,000 יהודים שהתגוררו בספרד, גורשו ואיבדו את אזרחותם. באותה שנה, פורסם תיקון דומה מטעם ממשלת פורטוגל, גם הוא בא לתקן עוול היסטורי (גירוש יהודי פורטוגל התרחש רק שנים ספורות לאחר גירוש יהודי ספרד, ומכיוון שרבים מיהודי ספרד שגורשו היגרו לפורטוגל – רבים מרבבות היהודים שגורשו, גורשו מביתם בפעם השנייה).

איש אינו יודע מתי יבוטל תוקפם של שני התיקונים המאפשרים הוצאת דרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי עבור מי שיכול להוכיח כי הוא צאצא למשפחות המגורשים מספרד ו/או מפורטוגל. מומחים רבים ממליצים לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר, בשל העובדה שהן ספרד והן פורטוגל הן חברות באיחוד האירופי, ולפיכך שני הדרכונים משמשים דרכון אירופאי לכל עניין, ומעניקים למחזיק בהם את כל היתרונות מהם נהנים אזרחי מדינות גוש האירו.

כאמור, מרבית מגורשי ספרד היגרו לפורטוגל, ועל כן רבים מבין אלה המבקשים דרכון אירופאי באמצעות הוצאת אזרחות פורטוגלית או ספרדית – יכולים לבחור בין השתיים. בבחירה זו, ניראה כי דווקא אזרחות פורטוגלית היא זו שמומלץ לנסות ברוב המקרים. כיצד ניתן לבקש אזרחות פורטוגלית, מדוע התהליך הוא קל יותר מזה של הוצאת אזרחות ספרדית ולמה חשוב שתיעזרו בחברה מקצועית שתקצר את הדרך אל הדרכון האירופאי הנכסף? על כל אלה ועוד – לפניכם.

נשמח להתחיל בבדיקת הסיכויים לזכאותכם לאזרחות פורטוגלית, וללוות אתכם לכל אורך הדרך. 

אנו רוצים לאפשר גם לכם לקבל אזרחות פורטוגלית ועימה דרכון אירופאי על כל היתרונות שהוא מביא עימו, לכם ולילדיכם.

פנו אלינו, ונשמח לספק ליווי וסיוע מקצועיים שיקדמו את תהליך קבלת האזרחות הפורטוגלית:

גם דרכון ספרדי וגם דרכון פורטוגלי מקנים שפע של יתרונות

אזרחי מדינות האיחוד האירופי נהנים מחופש של תנועה, טיול, מגורים ועבודה, ואפילו מהטבות מס ומכס, בכל 28 מדינות האיחוד במזרח ובמערב אירופה. בתוך 28 המדינות שחברות כעת באיחוד האירופי, כל מי שמחזיק בדרכון (ואזרחות) מטעם אחת המדינות רשאי לעבוד, ללמוד, לטייל, לגור, ולעסוק במסחר או בהשקעות באופן חופשי ולפרקי זמן שאינם מוגבלים. כך, ישראלים אשר השכילו לנצל את חלון ההזדמנויות להוצאת אזרחות פורטוגלית שנפתח בשנת 2015 וכעת הוא עדיין פתוח – יכולים עם קבלת הדרכון החדש שלהם ליהנות מזכויות רבות בכל אחת ממדינות גוש האירו, ביניהן צרפת, איטליה, רומניה, פולין, גרמניה, ואפילו יוון.

בחלק ממדינות אלה אזרחי כל מדינות אירופה רשאים להירשם ללימודים אקדמיים במוסדות לימוד מן הטובים בעולם – בתשלומים מופחתים משמעותית או אפילו ללא תשלום (למשל בגרמניה). השקעה בנדל"ן ואפילו הזדמנויות לתעסוקה בקרב מדינות גוש האירו הם נוחים וזמינים יותר עבור ישראלים שיש להם אזרחות פורטוגלית.

היתרונות מהם יכולים ליהנות בעלי אזרחות פורטוגלית אינם מוגבלים רק למדינות גוש האירו – חשוב לדעת, כי מחזיקי דרכון אירופאי אינם נדרשים, למשל, להוציא ויזה לאוסטרליה, לארצות הברית או לקנדה – הם יכולים להיכנס ולטייל בכל אחת ממדינות אלה למשך עד שלושה חודשים ללא אשרת כניסה. גם היתר עבודה ניתן להשיג עבור מדינות אלה, בשימוש בדרכון אירופאי.

בישראל, מותר לאזרחים לקבל אזרחות נוספת מטעם מדינה אחרת, מבלי שזכויותיהם ייפגעו באופן כלשהוא. המשמעות היא שקבלת הדרכון האירופאי שלכם אינו פוגע כלל בשייכות, בפטריוטיות, בזכויות או בחובות שלכם כלפי מדינת ישראל.

הדרכון האירופאי כ"תעודת ביטוח":

רבים מתייחסים להוצאת דרכון ספרדי או דרכון פורטוגלי כאל סוג של מוצא, על כל צרה שלא תבוא. במקרה של החרפה במצב הביטחוני במזרח התיכון, לאור חוסר היציבות הפוליטית בארץ או אם ייקרו על דרכם הזדמנויות לתעסוקה, מגורים או השקעה בחו"ל – יוכלו לממש הזדמנויות אלה, ולעבור להתגורר במדינות אחרות באירופה בקלות וללא צורך בהיתרים ואשרות.

חשוב לדעת, כי אזרחות פורטוגלית היא זכות שילדכם ירשו: אם הם נולדו טרם קיבלתם את אזרחות שלכם, תוכלו להנפיק אזרחות פורטוגלית גם עבורם בהליך בירוקראטי קצר. אם הם נולדו לאחר שקיבלתם את האזרחות הפורטוגלית שלכם, הם נחשבים אזרחים פורטוגלים באופן אוטומטי.

למה הוצאת אזרחות פורטוגלית היא עדיפה על פני אזרחות ספרדית?

תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית או ספרדים עבור יהודים שהם צאצאים למגורשי ספרד או פורטוגל נשען על אותם פרטים, ומרבים המשפחות שגורשו מספרד, גורשו גם מפורטוגל מספר שנים מאוחר יותר. אם כן, כמעט כל מי שיכול להוכיח זכאות לאחת משתי האזרחויות – יכול לבחור בין שתיהן.

עם זאת, תהליך ההוצאה של אזרחות פורטוגלית הוא פשוט יותר. בעוד בתהליך האישור של האזרחות הספרדית שלכם תתבקשו לעבור שני מבחנים (אחד בשפה הספרדית ואחד שיכיל מידע אודות החוקה והתרבות הספרדיים), ותאלצו לנסוע לפחות פעמיים לספרד (בפעם הראשונה על מנת לפגוש נוטריון מטעם המדינה, שיראיין אתכם ואשר יש בכוחו לדחות בשם המדינה את הבקשה שלכם, ובפעם השנייה על מנת להישבע אמונים למלך ספרד ולאסוף את המסמכים החדשים שלכם, אם אכן אושרה בקשתכם) – את הבקשה לאזרחות פורטוגלית ניתן להגיש מהארץ, אין צורך לנסוע לפורטוגל בדרך כלל בשום שלב, ואין בחינות שתתבקשו לעבור בתהליך. העלויות הן אותן עלויות, והליווי המקצועי, בשני המקרים, מגדיל משמעותית הן את הסיכוי לאישור הבקשה לאזרחות פורטוגלית, והן את מהירות הטיפול בבקשתכם מטעם הרשויות.

מי זכאי לאזרחות פורטוגלית?

עברו יותר מ – 500 שנים מאז גירוש פורטוגל, ועל כן לא פשוט לאתר שורשים משפחתיים היסטוריים של לפני ימי הגירוש. לפיכך, ממשלת פורטוגל מסתפקת באיתור שורשים שסביר שהיו קשורים ליהדות פורטוגל של טרם ימי הגירוש. לאחרונה פורסמה רשימה ארוכה של שמות משפחה שהיו אופייניים למשפחות היהודים בפורטוגל כמו גם רשימה של מדינות אליהן היגרו היהודים שהיו תושבי פורטוגל, ביניהן מדינות הבלקן, אפריקה ומדינות אירופה. איסוף המסמכים להגשת הבקשה מתבסס במידה מסוימת על שתי רשימות אלה, ולעיתים מאושרות בקשות לאזרחות פורטוגלית על בסיסן. כך למעשה ייתכן שבקשה תאושר, גם אם לא הוכח באופן וודאי הקשר המשפחתי ההיסטורי בין המבקש לבין שושלות מגורשי פורטוגל.

בדיקה ראשונית של הסיכוי לזכאות לאזרחות פורטוגלית מבוצעת אפילו באופן מקוון על ידי חברות שעוסקות בליווי לקראת הגשת הבקשה. הבדיקה כוללת פרטים אישיים ומידע כללי על ארצות המוצא לאורך שלושה דורות אחורה (הורים, סבא וסבתא). אם ישנם מסמכים (כמו תעודות לידה, תעודות פטירה או תעודות נישואין וכדומה) ניתן לצרפם בתהליך הבדיקה הראשוני. הבדיקה מבוצעת ללא עלות או התחייבות. מומלץ לשוקלים להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית – להתחיל בבדיקה ראשונית כזו שתסייע להעריך את הסיכויים להצלחת התהליך.

מהם השלבים בדרך, וכמה זמן אורך הטיפול בהוצאת אזרחות פורטוגלית?

תהליך אישור הבקשה לקבלת אזרחות ודרכון פורטוגליים אורך בדרך כלל בין שישה חודשים לשנה. התהליך מתחיל באיסוף שלל מסמכים, כולל מסמכים ישנים של שלושה וארבעה דורות אחורה – כתובות, תעודות נישואין, לידה או פטירה, צילומי מצבות וכן הלאה, שיש בכוחם להוכיח זיקה לפורטוגל. לאחר האיסוף הראשוני של המסמכים, ניתן להגישם בצירוף בקשה בעברית לראשי הקהילה היהודית בפורטו או בליסבון, לקבלת אישור על הוכחת קשר משפחתי למגורשי פורטוגל.

כשהאישור של הקהילה היהודית בידיכם – יהיה עליכם לתרגם את המסמכים הנדרשים ולהגיש תיק מסמכים מסודר בצירוף בקשה מפורטת בטופס המתאים, לרשויות פורטוגל. כאשר התיק שהגשתם הוא תקין ומכיל את כל המסמכים הנדרשים, התשובה מתקבלת בדרך כלל בתוך עד שישה חודשים.

מי שמגישים בקשה לאזרחות פורטוגלית באופן עצמאי, נדרשים להתמודד עם סבך הבירוקרטיה בארץ זרה שלעיתים אפילו את שפתה הם אינם דוברים. גם ליווי שאינו מקצועי וותיק, עלול להטעות ולסבך את הטיפול בבקשתכם. התוצאה תהיה בקשות חוזרות למסמכים שלא הוגשו כהלכה, לעיתים צורך לנסוע לפורטוגל על מנת לוודא כי כלל החומרים הנדרשים נמצאים בידי הפקידים המטפלים בבקשתכם. חשוב לדעת, כי הגשת בקשה באופן לא מקצועי או לא מסודר – מגדילה בהחלט את הסיכוי לקבלת סירוב בבקשת האזרחות הפורטוגלית שלכם.

כמה עולה להוציא אזרחות פורטוגלית?

מי שמתחילים בתהליך איסוף המסמכים להגשת הבקשה לאזרחות פורטוגלית, ייפרדו ככל הנראה בערך מ – 3,500 – 5,000 אירו. ההוצאות עבור אגרות הרשות והקהילה היהודית, תרגום ונוטריון למסמכים נדרשים, עמלות דואר וכדומה, יגיעו לכדי כ – 2,000 אירו. עלויות נוספות עשויות להיות הצורך בהעסקת אנשי מקצוע בפורטוגל לזירוז הטיפול בתיק, תרגום מסמכים קיימים או איתור מסמכים נוספים, צורך להגיע לפורטוגל על מנת לטפל באופן אישי בתיק כשהדברים מסתבכים, ועוד.

אם כבר החלטתם לנסות ולהגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית – טוב תעשו באם תשקלו לקבל ליווי מטעם חברה המתמחה בפרט בדרכון פורטוגלי. התוספת להוצאה (של 2,000 – 3,000 אירו) תאפשר לכם להגיש תיק מקצועי, להתכונן לכל תרחיש, לזרז את הטיפול בתיק והכי חשוב – להגדיל את הסיכוי שבקשתכם תיענה ושאלפי האירו שכבר שילמתם, לא ירדו לטמיון.

חברה מקצועית לליווי בתהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית – אל תוותרו על הניסיון

בשנת 2018, הגישו 14,000 ישראלים בקשה להוצאת דרכון פורטוגלי. מדובר ללא ספק במספר שיא אולם הוא מתגמד לעומת העובדה, שבמהלך אותה שנה הוגשו לרשויות פורטוגל מעל 175,000 בקשות לאזרחות מכל רחבי העולם, והוענקה אזרחות פורטוגלית ליותר מ – 130,000 מבקשים. ממספרים אלה עולה כי כ – 75% מכלל הבקשות לאזרחות מאושרות בפורטוגל – שיעורים אלה צפויים לרדת בשנים הקרובות, עקב אותו עומס בפניות.

מדיניות ההגירה ואישור האזרחות בפורטוגל היא מאוד ליברלית ומאפשרת בשנים האחרונות, ורבים ניצלו את ההזדמנות לטובת דרכון פורטוגלי, שהוא כאמור דרכון אירופאי לכל עניין. מכיוון שאין איש יודע מתי תחלוף המגמה ופורטוגל תסגור את שעריה (או לפחות תצמצם משמעותית את שיעור הבקשות המאושרות) להנפקת אזרחות למבקשים, ומכיוון שמדובר בתהליך שדורש משאבים רבים, הן מבחינת כספים והן מבחינת זמן, מומלץ להיעזר בחברה מקצועית שתגדיל את הסיכוי לאישור בקשתכם לקבלת אזרחות פורטוגלית.

חברה מקצועית שתסייע לכם להשיג אזרחות פורטוגלית, תלווה אתכם כבר משלב הבדיקה הראשונית לבדיקת זכאותכם. בשלבים הבאים, תסייע החברה באיסוף כלל המסמכים, תרגומם, הגשתם, מעקב אחר התקדמות התיק ומענה לכל צורך במהלך הטיפול בתיק, גם על ידי צוות מקצועי שפועל מתוך פורטוגל.

דרכון אירופאי הוא נכס עבורכם ועבור ילדיכם

אם אתם מעוניינים לבדוק את זכאותכם להנפקת דרכון אירופאי, אנחנו ממליצים לבחון תחילה את האפשרות לתהליך קבלת אזרחות פורטוגלית תחילה, בעיקר בשל ההקלות והסיכוי הגבוה לאישור באם שורשי המשפחה שלכם עומדים בקריטריונים המתבקשים. מי שיש להם ניסיון באישור בקשות כאלה ופעילות מול הרשויות בפורטוגל, עשויים לספק סיוע מקצועי, אמין ומושכל הן בנוגע לסיכויים לאישור הבקשה עוד לפני שתתחילו והן בנוגע לטיפול בבקשתכם שיקדם את אישור הבקשה.

פנו אלינו כעת, ונשמח להתחיל בבדיקת הסיכויים לזכאותכם לאזרחות פורטוגלית, וללוות אתכם לכל אורך הדרך, על מנת לאפשר גם לכם לקבל אזרחות פורטוגלית ועימה דרכון אירופאי על כל היתרונות שהוא מביא עימו, לכם ולילדיכם.

על הכותבת

שירי ברק

שירי ברק

כותבת תוכן כבר קרוב ל20 שנה, מתמחה בעולמות התיירות והפנאי מומחית באיתור דילים, טיסות ומכירה את כל היעדים כמו מקומית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *