דרכון ספרדי – מי זכאי ואיך מתחילים?

ביוני 2015 אושר בספרד התיקון לחוק האזרחות, המאפשר לישראלים שיכולים להוכיח כי הם צאצאי המשפחות שגורשו מספרד  לקבל אזרחות ספרדית, ועימה גם דרכון ספרדי. מכיוון שספרד שייכת ל – 28 מדינות האיחוד האירופי, מדובר בהנפקה של דרכון אירופאי המספק למחזיקים בו שפע של יתרונות. למה כדאי לבדוק את זכאותכם לדרכון ספרדי, מי יכול להנפיק דרכון כזה, מה הם היתרונות ואיך מתחילים? כל התשובות, במדריך המקיף שלפניכם.

היום, אלפי בקשות לאזרחות ודרכון ספרדי ופורטוגלי מחכות בשגרירות לבחינתן. תיקים שהוגשו בצורה לא מקצועית מעוכבים ובקשות נידחות עקב פרטים חסרים או לא מדוייקים.

חשוב שתבטיחו הגשה מקצועית של התיק שלכם וליווי מנוסה לכל אורך הדרך.

היעזרו בחברה המתמחה בליווי לקראת אזרחות ודרכון ספרדיים – פנו אלינו, ונשמח לסייע!

דרכון אירופאי – פותח דלתות בכל היבט

האיחוד האירופאי הוא הסכם בין 28 מדינות במזרח ובמערב אירופה, המאפשר לאזרחי מדינות האיחוד לטייל, לגור ולעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד ללא הגבלה ואפילו עם הטבות מס ייחודיות לתושבים. מכיוון שאזרחי ישראל רשאים להחזיק ביותר מאשר אזרחות אחת – מדובר ביתרון שאין לו מחירים בדמות ויתורים בהקשר של האזרחות הישראלית שיש לכם.

בין מדינות האיחוד האירופי ניתן למנות מדינות כמו: במערב אירופה איטליה, בלגיה, גרמניה, צרפת, אירלנד, דנמרק, ספרד ופורטוגל; ובמזרח אירופה רומניה, פולין, צ'כיה, ליטא, בולגריה, ועוד.

מי שיש להם שורשים משפחתיים באחת ממדינות אירופה, ובפרט במדינות האיחוד האירופי, יכול לבדוק את זכאותו לקבל תעודת לידה מטעם אותה מדינה, ועימה אזרחות אירופאית, ודרכון אירופאי. היתרונות הם רבים:

למה דווקא דרכון ספרדי?

כאמור, בשנת 2015 אישרה ספרד הליך נוח וקצר יותר להוצאת אזרחות ספרדית לצאצאי המשפחות של מגורשי ספרד. גירוש ספרד התרחש בסוף המאה ה – 15, לפני מעל 500 שנים, כאשר המלך פרדיננד השני והמלכה איזבלה החליטו על סילוקם בכפייה של מאות אלפי יהודים מספרד, ולאחר מכן גם מפורטוגל. מי שגורשו גורשו בתנאים מגבילים, ולא הורשו לקחת עימם את כל נכסיהם ורכושם. מספרד ופורטוגל, היגרו מאות אלפי היהודים מחוסרי הבית למדינות מזרח ומערב אירופה וגם למדינות שונות באפריקה ולמדינות הבלקן.

בשנת 2015 נחתם תיקון לחוק המאפשר תיקון היסטורי עבור צאצאי אותם מאות אלפים שאיבדו את אזרחותם הספרדית, ויהודים שיכולים להוכיח קשר משפחתי (ולו קלוש, אחרי הכל, עברו מאז מעל 500 שנים) לתרבות יהודי ספרד והאזור, מוזמנים להגיש בקשה לאזרחות ספרדית. עבור מי שיכול להוכיח זיקה לתרבות היהודית בספרד או לצאצאי משפחות המגורשים – מדובר בחלון הזדמנויות שעשוי להיסגר בכל רגע (מפני שהתיקון לחוק תקף בספרד לזמן מוגבל), ומומלץ לנצל את האפשרות לקבלת אזרחות ספרדית ודרכון של אחת ממדינות האיחוד האירופי, על כל היתרונות שמגיעים עימו.

דרכון ספרדי או דרכון פורטוגלי?

ברוב הגדול של המקרים, מי שנמצא בעל פוטנציאל גדול לאישור קבלת אזרחות ספרדית, יכול גם לבחור בהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית. זאת, בשל העובדה כי חלק גדול ממגורשי ספרד עברו למדינה השכנה מדרום פורטוגל, ולאחר מכן נאלצו לעזוב גם את פורטוגל, עם גירוש היהודים מפורטוגל רק כמה שנים לאחר גירוש ספרד. בשנת 2015 קיבלה גם פורטוגל תיקון דומה לחוק האזרחות במדינה, המאפשר ליהודים שיוכיחו שהם צאצאי משפחות שגורשו מפורטוגל לפני יותר מ – 500 שנים להוציא אזרחות פורטוגלית. ההליך להוצאת אזרחות פורטוגלית נחשב פשוט יותר מזה להוצאת אזרחות ספרדית, בעיקר מפני שההליך לקבלת אזרחות ספרדית כולל גם ביקור במדריד וגם מבחני בקיאות בשפה ובתרבות הספרדיים (הנערכים בארץ).

השלבים להגשת בקשה לדרכון ספרדי

בשנים האחרונות, נוצא עומס גדול בשל אלפי בקשות שהוגשו בפורטוגל מטעם יהודים שמבקשים אזרחות פורטוגלית. לעומת זאת, תהליך הנפקת אזרחות ספרדית פחות סובל מעומסים ומי שיכול לעמוד בשלבי התהליך, עשוי להעדיף דווקא הוצאת אזרחות ספרדית על פורטוגלית. חשוב לציין, כי גם ספרד וגם פורטוגל שתיהן חברות באיחוד האירופי, ועל כן הדרכון שמקבלים בעלי אזרחות ספרדית או פורטוגלית, הינו בעל יתרונות זהים.

מי שבוחרים להגיש בקשה לאזרחות ספרדית יתבקשו להוכיח זיקה למדינה על פי הסעיפים הבאים:

  • הוכחת זיקה עכשווית למדינה
    הבקשה לאזרחות תכיל התייחסות להיסטוריה המשפחתית עם דגש על הזיקה לספרד בהווה. זה יכול להיות פעילות עסקית בתחומי המדינה, פעילות קהילתית או התנדבות, לימודים במדינה או היכרות עמוקה עם התרבות בה. ככל שהקשרים למדינה ענפים ומשמעותיים יותר כך גדל הסיכוי לקבל אזרחות ספרדית. השקעה בנדל"ן במדינה, קשר של נישואין עם אזרח ספרדי או מגורים במדינה למשך שישה חודשים לפחות – מגדילים את הסיכוי לאישור הבקשה לאזרחות ספרדית.

  • מחקר גנאולוגי – קשר משפחתי היסטורי למדינה ע"י אילן יוחסין ועץ המשפחה
    בבקשה לאזרחות ספרדית תתבקשו לכלול קשר משפחתי היסטורי לספרד, על ידי עץ שורשים והוכחת קשר משפחתי למגורשי ספרד

  • אישור מהפדרציה של הקהילות היהודיות בספרד
    קבלת אישור מהקהילות היהודיות בספרד הינה תנאי הכרחי להגשת הבקשה לאזרחות. את האישור ניתן לקבל בתהליך של העברת מסמכים לאישור הפדרציה, לעיתים גם חוות דעת של חוקר עצי משפחה, ובתשלום אגרה. רק לאחר אישור הפדרציה, כאמור, ניתן יהיה להמשיך בתהליך הבקשה ולהגיש את תיק המסמכים לקראת קבלת האזרחות לרשויות.

  • מבחני ידע
    תהליך קבלת אזרחות ספרדית נדרש למבחן בשפה הספרדית ולמבחן בקיאות בחוקה ובתרבות הספרדיים. מבחן השפה הוא ברמת 2A – הרמה הקלה ביותר. הוא כולל מקטעים של הבנת הנקרא, הבנת הנשמע והבעה בכתב ובעל-פה בספרדית. לקראת מבחן החוקים והתרבות תוכלו לקבל חומר שתתבקשו לשנן. שני המבחנים נערכים בארץ.

בתהליך הבקשה, יש לאסוף מסמכים שיוכיחו את הזיקה לספרד, ביניהם תעודות לידה, תעודות נישואין או כתובות, תמציות רישום, צילומי מצבות, ועוד. יש להשיג תעודת יושר המוכיחה כי אין למבקש עבר פלילי.

לאחר אישור הפדרציה, תזומנו לפגישה עם נוטריון בספרד. במהלך הפגישה יעבור הנוטריון על המסמכים שלכם וינהל איתכם שיחה קצרה. בנוכחות הנוטריון תתבקשו לחתום על מספר מסמכים נוספים.

הפגישה בין מבקש האזרחות לנוטריון הספרדי הינה שלב חשוב בתהליך, וחשוב לדעת כי הנוטריון מורשה גם לדחות את הבקשה ובכך לסיים את תהליך הבקשה לאזרחות. במקרה של אישור הנוטריון, המסמכים שהוגשו יישלחו לאישור הרשויות, בתהליך שבדרך כלל אורך בין שישה חודשים לשנה. לאחר אישור הפדרציה והנוטריון, הסיכוי שאכן התיק יאושר הוא גבוה. בכפוף לאישור הרשויות את בקשת האזרחות, יצטרך המבקש לנסוע פעם אחת אחרונה אל השגרירות הספרדית, שם יתבקש לחתום על נאמנותו למלך ויקבל את תעודת הזהות והדרכון הספרדיים שלו.

כמה עולה להוציא אזרחות ספרדית?

התשלום הכולל עבור הוצאת אזרחות ספרדית ודרכון אירופאי ינועו בדרך כלל סביב ה – 2,500 – 3,500 אירו, כולל עלויות הטיסות לעיר, אגרות ותשלומים עבור תרגום מסמכים, לפי הפירוט להלן:

בשל התהליך המורכב, הדורש היכרות עמוקה עם התרבות, השפה, והבירוקרטיה הספרדית, מומלץ בחום להיעזר בחברה מקצועית המתמחה בליווי לקראת קבלת אזרחות ספרדית. שירותים מקצועיים כאלה מפחיתים באופן דרמאטי את הסיכוי שהבקשה שתוגש תיענה בשלילה, כמו גם מאפשרים טיפול מהיר יותר בתיקים המוגשים באופן מקצועי ומיומן. התוספת לעלות עבור ליווי מקצועי של חברה המנוסה בהוצאת אזרחות ספרדית יוסיף עוד כ – 2,000 אירו לסך העלויות.

איך בוחרים חברה מקצועית לליווי בתהליך קבלת אזרחות ספרדית?

כשאתם בוחרים להיעזר בחברה מקצועית שתפקידה ללוות מבקשים בתהליך קבלת האזרחות הספרדית, חשוב לזכור כי רק חברה מנוסה בעלת הצלחות מוכחות בעברה, תספק את הליווי הנדרש שאכן יגדיל משמעותית את סיכוייכם לתהליך שיסתיים באישור. על מנת לבחור את החברה המקצועית והמתאימה לכם ביותר, כדאי לשים לב לנקודות הבאות:

  • בחרו בחברה מנוסה, המתמחה בליווי תהליכי הוצאת אזרחות ספציפית בספרד, ושיש לה הצלחות מרובות על פני לפחות שלוש שנות פעילות
  • וודאו כי לחברה גב כלכלי ושירות לקוחות זמין ואיכותי
  • חשוב לוודא כי החברה שתבחרו לעבוד עימה משתפת פעולה עם גורמים מקצועיים בספרד

הבחירה להסתייע בחברה מקצועית להגשת הבקשה תאפשר איסוף יעיל של המסמכים, תרגומם, והגשת תיק מקיף שיהיו בו כלל המסמכים הנדרשים, לטיפול מהיר בבקשה החל משלב האישור על ידי הפדרציה וכלה בקבלת הדרכון החדש שלכם. זאת ועוד – חברה מקצועית תספק הכנה לקראת המפגש עם הנוטריון בספרד, וחומרים שיסייעו לכם להתכונן לשני המבחנים שתתבקשו לעבור.

בדיקת זכאות לאזרחות ספרדית – ללא עלות

רבות מהחברות המציעות ליווי לקראת קבלת אזרחות ספרדית ודרכון ספרדי מציעות להתחיל את ההליך בבדיקת הזכאות שלכם למסמכים אלה. התהליך, המוצע ללא עלות או התחייבות, יסייע להבין אם אתם נכללים ברשימת המבקשים שסיכוייהם גבוהים לקבל דרכון ספרדי אם לאו. הבדיקה הראשונית כוללת בעיקר את הפרטים האישיים שלכם, ארצות המוצא של ההורים והסבים ומסמכים או חפצים שמוכיחים זיקה לספרד – אם יש כאלה.

היום, אלפי בקשות לאזרחות ודרכון ספרדי ופורטוגלי מחכות בשגרירות לבחינתן. תיקים שהוגשו בצורה לא מקצועית מעוכבים ובקשות נידחות עקב פרטים חסרים או לא מדוייקים. חשוב שתבטיחו הגשה מקצועית של התיק שלכם וליווי מנוסה לכל אורך הדרך. היעזרו בחברה המתמחה בליווי לקראת אזרחות ודרכון ספרדיים – פנו אלינו, ונשמח לסייע!

על הכותבת

שירי ברק

שירי ברק

כותבת תוכן כבר קרוב ל20 שנה, מתמחה בעולמות התיירות והפנאי מומחית באיתור דילים, טיסות ומכירה את כל היעדים כמו מקומית