דרכון אירופאי – מי יכול להפיק כזה ומדוע כדאי?

בשנת 1992, לאחר החתימה על "אמנת מאסטריכט", נוצר הגוש האירופי, אז עם רק 13 מדינות במערב אירופה. מדינות אלה הסכימו על איחוד כלכלי ושימוש במטבע משותף, הוא האירו. היום, האיחוד האירופי מאגד כמעט 30 מדינות ולו היה נחשב מדינה אחת (כמו ארצות הברית למשל, "מדינה" שיש בה חמישים מדינות חברות) היה נחשב למדינה השלישית בגודלה בעולם מבחינת כמות האוכלוסייה. האיחוד האירופי שואף לממש את עיקרון "ארבע החירויות", ולהציע לכלל האזרחים של המדינות החברות בו את החופש לנייד אנשים, הון, סחורות ושירותים בין המדינות – מבלי לטפל במעבר כאילו היה אכן מעבר בין מדינות. בפועל, אזרחי כל אחת ממדינות האיחוד האירופי יכולים לגור, לטייל ללא הגבלה, ולקיים מסחר בכל אחת ממדינות האיחוד, והמחזיקים בדרכונים מטעם מדינות אלה נהנים מכניסה ללא אשרה למעל 150 מדינות ברחבי העולם.

מי יכול להפיק דרכון אירופאי?

באיחוד האירופי חברות כיום, כאמור, כשלושים מדינות, ביניהן מדינות במערב אירופה כמו איטליה, בלגיה, הולנד, צרפת, אירלנד, ספרד ופורטוגל, גרמניה, שוודיה, פינלנד, ומדינות במזרח אירופה כמו: הונגריה, סלובניה, סלובקיה, פולין, צ'כיה, רומניה, בולגריה, וקרואטיה.

מי שהיו לו בני משפחה שהיו אזרחי מדינות אירופה עשוי לגלות כי גם בחלוף השנים, הוא עדיין זכאי לאזרחות מטעם אותה המדינה כצאצא ישיר של מי שיש או היתה לו אזרחות מטעם המדינה.
כל אחת ממדינות האיחוד האירופי קבעה כללים משלה לקבלת אזרחות והפקת דרכון מטעמה, ובדרך כלל מדובר בהליך בירוקראטי לא קצר, שיש צורך בבקיאות בשפה המקומית על מנת להשלימו. הקושי בדרך כלל בהוכחת הקרבה המשפחתית בשל השנים שחלפו – לעיתים שלושה דורות ויותר.
פורטוגל, לדוגמה, פרסמה לפני בשנת 2018 תיקון לחוק האזרחות לצאצאי יהודים מגורשי פורטוגל, המאפשר לכל יהודי שיוכל להוכיח שיש לו שורשים או בפורטוגל או באחת מהמדינות אליהן היגרו היהודים שגורשו מפורטוגל – לקבל אזרחות פורטוגלית בהליך מהיר ופשוט יחסית.

כל דרכון מטעם כל אחת ממדינות האיחוד האירופי, מקנה לבעליו זכות שהייה ללא דרכון או ויזה בכל מדינת האיחוד.

ישראל היא מדינה של צאצאי מהגרים – שיעורים ניכרים מהאוכלוסייה הישראלית בעלי שורשים במדינות אירופה. מי שיש לו הורים, סבים או הורי סבים שהגיעו מאחת ממדינות אירופה, מוזמן לבדוק את תנאי הזכאות שלו להפקת דרכון אירופי מטעם המדינה הרלוונטית.

מי שיכול לקבל אזרחות של אחת ממדינות האיחוד האירופי – יכול להפיק דרכון אירופאי וליהנות משלל היתרונות שדרכון כזה מאפשר למחזיקו!

ההערכה היא כי מעל מיליון ישראלים כבר מימשו את זכותם להפקת דרכון אירופאי ונהנים מכל היתרונות שדרכון כזה מביא עימו בכל ביקור באירופה.

אם גם אתם מעוניינים לבדוק את זכאותכם לדרכון אירופאי – פנו אלינו, ונשמח לספק ליווי וסיוע מקצועיים שיקדמו כל הליך כזה:

למה כדאי לבדוק את הזכאות לדרכון אירופאי?

דרכון אירופאי ניתן למי שקיבל אזרחות באחת ממדינות האיחוד האירופי, ובשל ההסכם בין מדינות האיחוד, הוא מקנה לבעליו שפע של זכויות במדינות האיחוד האירופי, הנה כמה מהן:

אם כן, דרכון אירופי פותח דלתות למחזיקים בו. הוא מאפשר מגורים, טיול, עבודה ועסקים בעשרות ממדינות אירופה. הוא מאפשר למי שמתחיל את הקריירה שלו ללמוד בתנאים נוחים ובחינם, ולאנשי עסקים לטייל בין כל מדינות האיחוד, לנהל כספים ועסקים ולהיכנס למדינות שבעלי דרכון ישראלי לא יכולים להיכנס אליהן. הוא מאפשר את הבחירה להעביר את החיים למדינה אירופאית בעלת תנאים סוציאליים ואיכות חיים שונים מאלה שכאן, בישראל, ומצב בטחוני רגוע יותר.

איך כדאי לבדוק זכאות לדרכון אירופאי?

כאמור, כל אחת מבין כ – 30 מדינות איחוד האירופי קבעה לעצמה מדיניות הגירה ומסגרת של כללים להענקת אזרחות והפקת דרכון אירופאי. קפריסין, למשל, בחרה להעניק אזרחות לכל מי שמשקיע במדינה מעל שני מיליוני אירו למשך שלוש שנים לפחות. רומניה מעניקה באופן אוטומטי אזרחות רומנית שני דורות קדימה לכל מי שהיה אזרח רומניה – בחלק מן המקרים (למשל אצל מי שעזבו את רומניה לפני שנת 1950) יש צורך בתהליך מקוצר של חידוש האזרחות.

כל אדם יכול לבדוק בכוחות עצמו את זכאותו לאזרחות באחת ממדינות אירופה. מומלץ להיכנס לאתרי השגרירות של המדינה המדוברת ולקרוא את המידע המופיע שם בעניין הוצאת אזרחות.

אלפי ישראלים מוציאים בכל שנה אזרחות ודרכון מטעם אחת ממדינות האיחוד האירופי, ברוב המכריע של המקרים הם נעזרים בצוות מתמחה המלווה אותם בתהליך בדיקת הזכאות ולאחר מכן בהפקה. בדרך כלל, תהליך בדיקת הזכאות מבוצע ללא תשלום, ולאחריו תהליך הפקת הדרכון מגיע עם עלויות של ייצוג, תרגום מסמכים, אגרות, והוצאות נוספות – בדרך כלל לכדי סכום של כ – 3,000 אירו (במדינות שונות עלות הוצאות האזרחות והדרכון משתנות).

חשוב להיעזר בצוות מקצועי

באופן תיאורטי, אין מניעה מתחילת תהליך של בדיקת הזכאות שלכם להוצאת אזרחות באחת ממדינות האיחוד האירופי באופן עצמאי. ביחד עם זאת, חשוב לדעת כי ישנם מקרים בהם הבקשה לאזרחות באחת ממדינות האיחוד האירופי תיענה בשלילה בשל הגשה לא מקצועית של החומרים הנדרשים. עוד, ייתכן שהתהליך יתעכב ויתארך, שתידרשו להגיש את אותם מסמכים שוב ושוב, שתידרשו להפעיל אנשי מקצוע מקומיים ונוטריון – ועל כן, אנחנו ממליצים בחום להיעזר בצוות מקצועי שיכול לסייע בהליך ההוצאה של אזרחות אירופאית ודרכון אירופאי – כבר משלב בדיקת הזכאות.

המתמחים בליווי בתהליך הגשת הבקשה לאזרחות אירופאית מציעים בדרך כלל בדיקה התחלתית של זכאותכם ללא עלות, היכרות עמוקה עם הליך הגשת הבקשה על המסמכים הנדרשים לו ואופן מילויים, ונציגים מקומיים שיזרזו את הטיפול בבקשתכם ויעקבו אחר הטיפול בה.

חשוב לזכור! במדינות רבות חלון ההזדמנויות עבור הוצאת אזרחות ודרכון אירופאים הולך ונסגר. בין אם בשל מגבלת זמן לתקנות והקלות – או בין אם בשל השורשים ההיסטוריים והאסמכתאות הנדרשות, שעם הזמן קשה יותר לאסוף ולאתר אותם. אם יש לכם קרובי משפחה שנולדו וחיו במדינות אירופה – פנו אלינו כבר עכשיו, ונתחיל בבדיקה שאינה מחייבת לזכאותכם לאזרחות אירופאית.

על הכותבת

שירי ברק

שירי ברק

כותבת תוכן כבר קרוב ל20 שנה, מתמחה בעולמות התיירות והפנאי מומחית באיתור דילים, טיסות ומכירה את כל היעדים כמו מקומית