החידושים בשנים האחרונות שמאפשרים לישראלים להוציא דרכון גרמני

בשנים האחרונות, הביקוש לדרכון נוסף צובר תאוצה בקרב ישראלים. הדבר נובע בין השאר מההזדמנות הייחודית שמאפשרת לקבל אזרחות גרמנית, וזאת בעקבות רפורמה משפטית משמעותית. שינוי זה רלוונטי בראש ובראשונה לכל מי שהם צאצאי היהודים שנמלטו מגרמניה בתקופת הנאצים, כלומר בין השנים 1933 לבין סוף מלחמת העולם. הקריטריונים הנוכחיים הרחיבו את תנאי הזכאות לקבלת אזרחות גרמנית ביחס למה שהכרנו קודם לכן. התיקונים המשפטיים שהוכנסו לא מכבר, בשנת 2021, הפכו את התהליך להרבה יותר נגיש ונוח, והפכו אותו לאפשרות ריאלית באמת ובתמים, עבור ישראלים רבים בכל שכבות הגיל.

חידושים עיקריים המבוססים על עדכונים בחוק הגרמני לאזרחות

השינויים המרכזיים שראוי לציין ואשר מתקשרים אל הוצאת דרכון גרמני, נכנסו כאמור לתוקפם בשנת 2021. השינויים הללו סייעו בהרחבת מעגל הזכאות לקבלת אזרחות גרמנית, עבור קבוצה הרבה יותר גדולה של ישראלים מאי פעם. בעבר, הזכות להגיש בקשה נגעה בעיקר בצאצאים ישירים של אזרחים גרמנים. ובדיוק כאן התיקונים משנת 2021 הרחיבו את הזכאות. כעת נכנסו לתמונת הזכאים צאצאים של יהודים שהיו תושבי גרמניה (אנשים שהתגוררו במדינה) לפני התבססות המשטר הנאצי, ללא קשר לשאלה אם החזיקו באזרחות גרמנית. שינוי זה מכיר בעוול שנגרם לקהילה היהודית וגם ליהודים כפרטים באותן השנים. הקריטריון העדכני למעשה מבטל את הצורך להוכיח רדיפה אישית של ההורים, ומאפשר קבלת מעמד חוקי גם למי שלא החזיק באזרחות גרמנית באותה תקופה.

היבט משמעותי נוסף של הרפורמה מתייחס לתיקוני זכאות, שגרמו קודם לכן לעיוותים ואפליה על רקע מגדר של הורים או הורי הורים. לפני התיקונים, צאצאים של נשים יהודיות גרמניות לרוב לא יכלו לקבל אזרחות. החוק המעודכן מתקן את הנקודה הזאת, ומאפשר לצאצאים של אימהות שהיו אזרחיות או תושבות גרמניה, את אותן זכויות כמו צאצאי גברים יהודים גרמנים. המשמעות היא שוויון בתהליך של הגשת הבקשה. ובנוסף, הרפורמה מתייחסת לצאצאי גרמנים שנמלטו מהנאצים, שנולדו מבלי שההורים היו נשואים. על פי החוק החדש, גם ילדים שהוריהם לא היו נשואים בגרמניה, זכאים כעת לאזרחות, תוך תיקון הסעיף שמנע מהם בעבר להגיש בקשה.

מדוע ישראלים מעוניינים בדרכון הגרמני?

הרצון של ישראלים לממש זכאות לאזרחות גרמנית נשען על כמה שיקולים פרגמטיים מאוד. קודם כל, דרכון גרמני פותח דלתות למספר רחב של הזדמנויות בתוך האיחוד האירופי. כך למשל אפשר ליהנות מגישה לחינוך מצוין ומוזל, אפשר להזניק את הקריירה וכן ליהנות מהקלות של הקמת עסקים באירופה. זה גם מאפשר השתלבות נוחה למדי בחברות האירופיות, השתלבות תרבותית וכלכלית היכן שרוצים ביבשת אירופה.

וזה המקום לומר כמה דברים על גרמניה המודרנית, שהיא אגב, אחת מתומכיה הגדולות של מדינת ישראל באירופה. גרמניה עומדת איתנה, כמובילה ובעלת עוצמה כלכלית וחקיקה חברתית מודרנית. זוהי הכלכלה הגדולה ביותר ביבשת, מדורגת בין חמשת הראשונות בעולם. המדינה מציעה רמת חיים גבוהה, שירותי בריאות מקיפים ומערכת חינוך איתנה, מה שהופך אותה ליעד אטרקטיבי למבקשי דרכון נוסף. מגוון האפשרויות במדינה ובמדינות השכנות, לצד רמות המחירים היציבות יחסית, תורמים לביקוש לדרכון דווקא של המדינה הזאת, הרבה מעל מדינות אחרות.

בעיקרו של דבר, הרפורמות המשפטיות האחרונות בגרמניה הורידו באופן משמעותי את החסמים העומדים בפני צאצאי פליטים יהודים מגרמניה. כעת הצאצאים יכולים לקבל את הדרכון וליהנות ממגוון רחב של יתרונות דרכון אירופאי. התפתחות זו לא רק מכירה בעוולות העבר, כי אם מאפשרת ליהנות משלל יתרונות כלכליים ואחרים. ככל שגרמניה ממשיכה למלא תפקיד מרכזי באיחוד האירופי, נמשיך לראות רבים וטובים שמביעים עניין בקבלת הדרכון.

על הכותבת

שירי ברק

שירי ברק

כותבת תוכן כבר קרוב ל20 שנה, מתמחה בעולמות התיירות והפנאי מומחית באיתור דילים, טיסות ומכירה את כל היעדים כמו מקומית